ChristenUnie-SGP doet ultieme poging om welzijnswerk in Leiderdorp te sparen

Voorkant pluspuntmaandag 25 juni 2018 21:19

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Onder deze titel zal de ChristenUnie-SGP Leiderdorp een fractienotitie inbrengen over het lokale welzijn, bestemd voor bespreking bij Kadernota in de raad van Leiderdorp op 2 en 9 juli.

De ChristenUnie-SGP maakt zich al lang grote zorgen om de vorming van één welzijnsorganisatie in Leiderdorp. Tijdens de verkiezingscampagne hebben wij ons hard gemaakt voor het behoud van het belangrijke werk dat bijvoorbeeld Pluspunt, SchuldhulpMaatje en Stichting Cultureel Werk doen (SCW).

Met name de ingezette aanbesteding is de ChristenUnie-SGP een doorn in het oog. De raad is door het college nooit in positie gebracht om een keuze te maken over wel of geen aanbesteding. De kaders die de raad wel heeft meegegeven, behoud van vrijwilligers, worden met voeten getreden door de manier waarop de aanbesteding is ingericht.  In het programma van eisen komt het woord ´vrijwilliger´ zelfs niet voor!

Zeker zo verontrustend is voor de ChristenUnie-SGP de situatie die ontstaat voor een groep senioren in Leiderdorp, nu een organisatie als Pluspunt geen onderaannemer is in de aanbesteding. In een brief van Pluspunt aan de raad en college wordt aangegeven dat juiste deze kwetsbare groep de dupe is van de aanbesteding. Wij onderschrijven dat het onaanvaardbaar en onverantwoord is dat deze groep mensen hun (soms) enige contact met de samenleving moeten missen. Die zorgen gelden net zo goed voor initiatieven als SchuldhulpMaatje, die eveneens buiten de boot vallen.

ChristenUnie-SGP roept in de raadsnotitie het college op de aanbesteding in te trekken, en met bestaande organisaties in Leiderdorp in gesprek te gaan over het welzijnswerk in Leiderdorp en hoe we dat kunnen verbeteren.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Fractienotitie ChristenUnie-SGP één welzijnsorganisatie Leiderdorp806,9 kBapplication/pdfdownload