ChristenUnie-SGP steunt voorstel voor steviger samenwerking in Leidse regio

Gemeentehuis1vrijdag 25 september 2020 21:41

In september is in het politiek forum en de gemeenteraad een onderzoek van Berenschot besproken, dat op verzoek van de gemeenteraad is opgesteld. Daarin worden de voor- en nadelen van fusie geschetst. ChristenUnie-SGP heeft in de gemeenteraad aangegeven dat de nadelen van een fusie, zoals minder betrokkenheid van burgers bij een veel grotere gemeenten, zwaarder wegen dan de voordelen.

Wel zien we dat de regionale samenwerking in de Leidse regio steviger kan. We hebben een motie van D66 gesteund, waarin het college wordt opgeroepen om op een aantal dossiers te samenwerking te verstevigen, en zo de samenwerking verder uit te breiden. We hebben het college een aantal thema’s meegegeven waarop wij kansen zien voor intensievere samenwerking. Dat is het aanpakken van de woningnood in de regio, het beter vertellen van het verhaal van de regio in met name Den Haag en het verbeteren van de fietsbereikbaarheid door de regio heen.