Op bezoek bij: de Leiderdorpse brandweer

Brandweerwoensdag 25 april 2018 22:13

Leander Tramper, aankomend burgerraadslid, en Geert Schipaanboord, raadslid voor ChristenUnie-SGP Leiderdorp waren te gast bij Arno Sormani, ploegchef van de Leiderdorpse brandweer. Met hem zijn we in gesprek gegaan over de toekomst van de Leiderdorpse kazerne door de opening van een nieuwe kazerne in de Schipholweg in Leiden, het behouden en vinden van nieuwe vrijwilligers voor de brandweer en de verkeerssituatie in Leiderdorp en de gevolgen daarvan voor de hulpdiensten.

Eind 2014 is de beslissing genomen dat de Leiderdorpse kazerne gaat sluiten wanneer een nieuwe kazerne in Leiden gereed is op de Schipholweg. Inmiddels zijn we vier jaar verder, en kan het nog wel even duren voordat de nieuwe Leidse kazerne gerealiseerd wordt. Om voldoende vrijwilligers te houden en te vinden voor de komende jaren, zowel in de situatie dat er in Leiderdorp nog een kazerne is, als daarna, is het belangrijk dat er meer helderheid komt. Zo weten vrijwilligers waar ze voor kiezen. Helderheid over wanneer de Leidse kazerne er komt, en welke rol vrijwilligers kunnen spelen in de nieuwe situatie. Gelukkig melden zich zo nu en dan nieuwe vrijwilligers bij de brandweer.

Ook zou het goed zijn wanneer de Veiligheidsregio zich duidelijk uitsprak over de wenselijkheid om in sommige situaties niet met zes mensen, maar bijvoorbeeld met vier mensen uit te rukken. Op die manier kan de komende jaar meer door de Leiderdorpse brandweer worden opgepakt, en dat ontlast het Leidse korps.

Het thema brandweerzorg in Leiderdorp is al een tijdje niet in de gemeenteraad aan de orde geweest. ChristenUnie-SGP zal binnenkort het verzoek doen om in een informatieavond bijgepraat te worden over de voortgang van de plannen van de kazerne aan de Schipholweg en het perspectief voor brandweervrijwilligers in Leiderdorp.