Goede huisvesting voor de Leiderdorpse kinderen

Basisschool de Bron.jpgzaterdag 10 oktober 2020 22:01

Tijdens het Politiek Forum van 5 oktober werd het Integraal Huisvestingsplan 2021-2026(IHP) van de gemeente Leiderdorp besproken. Het IHP is tot stand gekomen met een aantal interactieve sessies van de gemeente met de besturen van de Leiderdorpse scholen. In het opgestelde rapport wordt duidelijk gemaakt welke aandachtspunten welke school heeft. Als fractie hebben we onze complimenten uitgesproken voor het heldere rapport. We denken dat dat het netjes geobjectiveerd is en dat het gerechtvaardigd is dat enkele scholen een stuk langer moeten wachten op vernieuwbouw dan andere scholen.

Een belangrijk punt van debat was de vraag: gaan we voor BENG (Bijna Energie Neutraal Gebouw) of voor ENG (Energie Neutraal Gebouw)? In het raadsvoorstel wordt bij vernieuwbouw gekozen voor BENG, hoewel het streven is naar ENG. Zoals op de informatieavond bleek én ook uit de beantwoording op onze technische vragen, is het installatietechnisch vrij lastig, omdat een stap van BENG naar ENG heel andere apparatuur vraagt dan in één keer een stap naar ENG. Als ChristenUnie-SGP willen we hierin een principiële en praktische keuze maken. We weten allemaal hoe de aarde erbij staat. Een stap van naar ENG is een kleine moeite om een bescheiden steentje bij te dragen. Daarnaast zien we ook een tendens in de regelgeving, waardoor het voor de langere termijn verstandig is om nu al in te zetten op ENG. En zoals gezegd: opplussen van BENG naar ENG is niet zonder meer mogelijk. Wat ons betreft gaat de wethouder dus op pad om ENG te zijn, met een financiële betrokkenheid van de scholen. Daarbij geldt overigens ook dat er tegenover de financiële investering, voor de scholen ook een besparing op de energiekosten te zien zal zijn. Als scholen moeite hebben om in de financieringsbehoefte te voorzien, dan vindt ChristenUnie-SGP dat we ook opties moeten bekijken, zoals geld lenen van de gemeente. De wethouder gaf in het debat aan dat de gemeente inderdaad duurzaamheidsleningen hiervoor beschikbaar heeft

Een school die opvalt in het rapport, is het P.C. Hooftcollege. Het is niet alleen een ander soort school wat onderwijs betreft, maar ook een school met veel aandachtspunten. De stoplichten in de bijlage van het rapport kleuren aardig rood, maar vanwege allerlei kanttekeningen (complexe ligging, regionale voorziening) is het te ingewikkeld om tijdens dit proces het hele verhaal van het P.C. Hooftcollege af te kunnen maken, zo gaf de wethouder ook aan. Hoewel dus de stoplichten op rood staan, moet deze school niet weggeparkeerd worden. Wij hebben daarom de wethouder gevraagd wat hij kan doen om ervoor te zorgen dat ook voor P.C. Hooftcollege komende jaren perspectief komt op betere huisvesting. De wethouder gaf aan op zeer korte termijn het gesprek met het P.C. Hooftcollege te vervolgen en hij deed de toezegging om het voor de zomer van volgend jaar helder te hebben.