Verkeersveiligheid en fiets belangrijk voor ChristenUnie-SGP

Verkeer.jpgwoensdag 14 oktober 2020 10:48

Afgelopen maandagvond (12 oktober) stonden in de Leiderdorpse raad drie mobiliteitsnota’s op de agenda.  De ChristenUnie-SGP was (mede)indiener van verschillende moties en amendementen.

In ons verkiezingsprogramma heeft de fiets een prominente plaats en daarom zijn wij blij dat met dit college, waar wij onderdeel van zijn, het langzaam verkeer de komende 10 jaar weer de prioriteit heeft. Dit zullen we komende jaren terugzien in de uitvoering van de plannen doordat bijvoorbeeld de Van der Marckstraat wordt veranderd in een fietsstraat en Leiderdorp een fietspoort krijgt. Echter, goede infrastructuur kan niet zonder goede fietsparkeervoorzieningen. Juist op dit punt misten wij concreetheid in de nota. Daarom hebben we een motie ingediend om hopelijk goede en (diefstal) veilige fietsparkeervoorzieningen te krijgen in Leiderdorp. De motie heeft de steun gekregen van de hele raad.

Wat betreft de ChristenUnie-SGP wordt de Voorhoflaan nu eindelijk eens opgepakt. De bewoners wachten al jaren op een oplossing en uitstel is geen optie. Wij onderschrijven de noodzaak van een wijkweg 50 maar deze aanpassing moet gelijktijdig plaats vinden met het aanbrengen van een knip op de Heinsiuslaan. Hierover was de raad het unaniem eens en een motie over dit punt kreeg daarom steun van de gehele raad.

De huidige onveilige situatie op de Van der Valk Boumanweg is ook uitgebreid besproken in de raad. Als fractie hebben wij veel contact gehad met de belangengroep van de Van der Valk Boumanweg. Daarom is het mooi dat er een amendement van alle partijen (!) is aangenomen hetgeen onder andere betekent dat er op korte termijn al maatregelen genomen gaan worden.

Omdat het moeilijk is het gezamenlijke effect van de maatregelen te voorspellen was onze fractie mede-indiener van  een motie die pleit voor het evalueren van de maatregelen na 2 jaar.